Tuesday, June 2, 2009

Ceritera 3 : Adat Kehidupan

Kesilapan lalu biarlah aku sendiri yg memahaminya...

Perkara yg lalu dan lepas adalah pengajar kepada kehidupan kita yg sekarang dan akan datang. tetapi haruskah kita mengungkit kesilapan yg lalu dan membandingkan apa yg kita ada sekarang?

Bagi aku kesilapan lalu merupakan satu pedoman dan tunjuk ajar kepada kita supaya segala keburukan yg lepas tidak lagi dibawa kehadapan..

Apa yg lepas kita tanamlah spt menanam pokok yg takkan tumbuh. tatkala jika ia masih tumbuh maka kita masih berada dalam bulatan kehidupan yg sama. kesilapan yg sama akan kita kejarkan bukannya satu pembaharuan yg dinantikan..

Kenapa harus aku gunakan ungkapan pokok? sedangkan masih byk ungkapan lain yg blh disamakan dgn hal yg lepas...aku anggapkan sesuatu yg telah kita lalui adalah seperti kita membajai hidup kita, maka pengalaman akan sentiasa tumbuh tp untuk pengalaman yg dikaitkan dgn kesilapan biarlah ia menjadi satu pokok yg takkan lagi membesar, janganlah biarkan ia tumbuh membesar..cukuplah ia kekalkan sebagai satu pokok yg ada dan lama kelamaan akan mati maknanya kesilapan lepas pun diharapkan akan lenyap dr ingatan.

Bila memikirkan ttg kesilapan lalu aku tunduk membisu mengharapkan ia takkan muncul lagi bahkan memberi satu pengajaran kepada diri sendiri...biarlah ia yg mengajar aku ilmu bertatih didunia ini dan seterusnya membawa aku membuat perubahan terhadap diri sendiri...

Sejujurnya aku masih mentah untuk menilai sejauh mana aku telah membawa diri kerna kisah hidup dunia sukar untuk ditafsir dan diterjemahkan. tetapi gambaran boleh dibawa berdasarkan sikap dan budaya yg kita pakai. kita terjemahkan secara pandangan tetapi bukannya hakikat yg pasti...

3 comments:

MAN ANA? said...

Salam..
betapa pentingnya tarbiyah dalam kehidupan setiap invididu.betapa sukarnya untuk merubah orang lain andai diri masih terkapai-kapai mencari jalan. Ingatan ini bukan sekadar buat saudara, tetapi untuk kita..kita semua yang sedang membaca cebisan lontaran rasa hati.

Terlalu banyak iktibar yang dapat kita kutip daripada kesilapan semalam, namun lantara keegoan yang membelenggu diri, kita terbuai dengan perasaan bongkak.

Hebatkah kita andai cuma mentafsirkan diri sendiri yang hebat? Layakkah kita berjuang andai perisai dan senjata tidak dibawa bersama?

Selama mana kita mengambil masa untuk berubah, selama itulah kita tidak akan berubah. Kejayaan datang kepada mereka yang BERSEDIA UNTUK TIDAK BERSEDIA. Bukannya kepada mereka yang belum bersedia dan mengambil masa untuk bersedia..

Setiap dari kita sudah memahami rencam kehidupan, jadi mengapa harus mengambil waktu yang begitu lama untuk bertindak?

Usah bertangguh dalam melakukan perubahan dan berjuang, kerana nanti akan timbul fitnah dan bala yang lebih besar..

Salam Perjuangan..

all about us.. said...

Salam 2 my respected YDP,zoie and teammates..
First thing first, i wud like 2 congatulate u people of ur works done recently..
hopefully, u people satissfied with it..??
but as 1 of ur seniors indirectly being 1 of d observers, i wud like 2 leave some words 4 u n members..
as leaders, we should not easily satisfy of whatever we did..
sometimes, we need others to leave comments or advises for us 2 be better next..
As a team, compliments and praises are needed especially from outsiders but sometimes its hard to get it..
thus we use to praise each other but it does not mean we can simply give compliments because they are our committee..
give compliments when its needed in a right way on the right time to a right thing, my dear YDP n MPP..
bukan bagi pujian sbb kite nak selamatkan diri kita..
bukan sbb nak jaga bakul kita..
jgn biarkan diri kita di bonekakan..
we are all muslims so be a real muslim, practice muslims leading..
im seeking u n ur frens' favors to do something and pls improve ur ways..
set the goals and destinations for the journey..
jgn cepat berpuas hati..

GOOD LUCK & ALL THE BEST!!!

Anonymous said...

How to make money betting on soccer bets
Making money betting on soccer bets. As หาเงินออนไลน์ a simple example, a soccer bettor makes money worrione from betting on the score and the over/under for 1xbet korean both