Tuesday, October 20, 2009

KPT: SETARA

Sebelum tugas hari ini bermula seperti biasa saya menyelak beberapa site yang menarik untuk mencari maklumat. Terlihat satu informasi yang amat berguna buat warga IPTS daripada KPT yang mana akan melancarkan setara kepada IPTS seluruh negara dalam masa terdekat iaitu penilaian secara menyeluruh terhadap semua IPTS bagi menjaga kualiti dan penghasilan graduan yang mana lebih dikenali sebagai program penarafan institute pengajian tinggi. Berkemungkinan hal ini sudah lama dinyatakan tapi mungkin kerna saya yang kelewatan mendapat informasi memandangkan baru2 ini agak jarang melayari site2 pendidikan.

Pada saya kewajaran ditahap kritikal diperlukan untuk semua IPTS diselia dari pelbagai sudut oleh pihak yang berwajib memandangkan banyak IPTS yang masih lagi mengamalkan sikap acuh tak acuh dalam pengurusan pentadbiran dan penghasilan graduan. Mereka masih lagi meletakkan keuntungan semata2 dalam kewujudan menghasilkan graduan dan hal ini seharusnya tidak wajar kerna dalam hub pendidikan tidak boleh meletakkan tunjang utama adalah keuntungan tetapi sejauh mana ilmu disampaikan dan diterima oleh mahasiswa mahupun dipanggil sebagai customer.

Tidak salah jika difokuskan pada profit bagi IPTS memandangkan mereka wujud hasil dari itu tapi perlu dihargai satu sumber yang lahir dari kewujudan itu iaitu gedung ilmu dan mereka menawarkan satu ilmu kepada umat, jika difikirkan untuk memaksimakan keuntungan semata2 maka satu kekhilafan dilahirkan dan seharusnya mereka merasa bersalah jika mendapat keuntungan dari penghasilan graduan yang tidak berkualiti. IPTS2 ini akan memberi satu impak negative terhadap pendidikan negara dan terhadap kewujudan IPTS lain selagi pihak berwajib tidak mengawal dan menyelia IPTS2 yang kurang bertanggungjawab sebegini.

Saya ada menekankan hal ini didalam entry sebelum ini tapi memandangkan saya terbaca posting terbaru dari dunia pendidikan jadi saya menyuarakan sokongan terhadap perlaksanaan Setara sekali lagi. Untuk menaikkan mutu pendidikan dan kekuatan yang dilahirkan oleh IPTS, maka ini adalah jalan yang baik diambil oleh KPT dan ia harus dilaksanakan secepat mungkin dan jika ia berterusan saya meyakini bahawa pendidikan negara kita akan mendapat persaingan yang bagus dalam menghasilkan graduan yang berguna dan berupaya.